З приватними виконавцями судові рішення виконуються швидко і якісно

З приватними виконавцями судові рішення виконуються швидко і якісно
Приватні виконавці судових рішень, які з’явилися в Україні минулого року, вже складають конкуренцію державній службі. Але для створення дійсно ефективної системи виконання судових рішень, кількість приватних виконавців повинна збільшуватись.

На сьогодні в Україні працюють 125 приватних виконавців та близько 4 500 державних. За короткий час роботи приватні виконавці довели, що здійснюють виконання рішень, винесених судом, швидко і якісно. У 2017 році вони опрацювали 269 справ, повернувши кредиторам 57,5 млн грн. а вже за перше півріччя цього року обсяг повернень зріс до 915 млн грн. за 2,2 тисячами справ.

Запровадження інституту приватних виконавців є вагомою частиною реформування судової системи і входить до «Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015-2020 роки», розробленої з огляду на стандарти і норми Європейського Союзу. Підсумки роботи у новому форматі і подальші плани обговорили учасники конференції «Сучасний стан виконання судових рішень. Результати реформування системи виконавчого провадження» в Одесі 25 жовтня. Захід організований Проектом ЄС «Право-Justice» з підтримки реформ у сфері юстиції в Україні спільно з Південно-західним апеляційним господарським судом за підтримки Міністерства юстиції України, Ради приватних виконавців Виконавчого округу Одеської області та Асоціації суддів господарських судів України.

За даними Мін’юсту, до 2017 року середній рівень виконання судових рішень в Україні складав лише 5-6%, тоді як у країнах ЄС цей показник сягає 50-70%. По мірі впровадження інституту приватних виконавців та підвищення ефективності роботи державних, у 2017 році показник виконання рішень вдалося збільшити утричі.

Статистика Мін’юсту свідчить про зростання довіри до інституту приватних виконавців: якщо у 2017 році стягувачі – тобто ті, хто потребують відновлення своїх прав і повернення боргу– передали на виконання приватним виконавцям 3,4 тис. судових рішень на суму 716 млн. грн., то тільки за перше півріччя 2018 року кількість документів зросла у 3,5 рази і досягла 11,8 тис. на суму 5,7 млрд грн. Ще однією вагомою перевагою приватних виконавців для кредиторів стала швидкість завершення стягнень. Замість тривалого процесу повернення коштів державною службою, приватний виконавець в окремих випадках може виконати справу за 3 дні.

Щоб стати приватними виконавцями, кандидати проходять серйозний відбір, який полягає у попередньому контролі кандидатів з боку Міністерства юстиції, спеціальному навчанні, складанні трирівневого екзамену у Міністерстві юстиції та стажуванні. Лише за результатами успішного проходження усіх етапів, кандидата вносять до Реєстру приватних виконавців України. Що стосується кваліфікаційного екзамену, то його підготовка та розробка тестових завдань відбувалась за підтримки Проекту ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні» (попередник Проекту ЄС "Право-Justice") та інших міжнародних партнерів.

Діяльність приватних виконавців визначається Законами України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» та «Про виконавче провадження». Контроль здійснює Міністерство юстиції шляхом планових і позапланових перевірок приватних виконавців, у тому числі на підставі письмових скарг будь-кого з учасників виконавчого провадження на дії чи бездіяльність приватного виконавця. Також в Україні діє Асоціація приватних виконавців, яка об’єднує всіх представників професії і допомагає в регулюванні їх діяльності.
Приватизація служби виконавців судових рішень відповідає загальному тренду в країнах ЄС, де широко розповсюджена ця система. Більшість нових країн-членів Євросоюзу завдяки переходу на новий формат або поєднанню роботи приватних і державних виконавців швидко укріпили верховенство права. Окремі країни, наприклад Сербія, які спершу використовували змішану систему, зрештою перейшли до приватної як більш ефективної. Болгарія, приміром, використовує змішану систему, в якій сфера компетенцій приватних і державних виконавців однакова, при цьому перші демонструють більшу ефективність у роботі. Згідно з заявами Мін'юсту, планувалося збільшити кількість приватних виконавців до 800 до кінця 2018 року, а загалом до не менше як 3000.

«Реформування системи виконавчого провадження створює фундамент для того, щоб судові рішення виконувалися своєчасно. Адже якщо працює судова система, а рішення суду виконуються, тільки тоді право громадян і юридичних осіб на суд захищене. Як показала практика в інших європейських країнах, приватизація служби виконання є єдиним шляхом ефективного вирішення хронічних проблем в Україні зі сплатою боргів в сумі майже 20 мільярдів євро, на які неодноразово звертав увагу Європейський Суд з Прав Людини. Уряд, який не платить свої ж борги громадянам, не тільки не поважає верховенство права – він не має морального авторитету вимагати відповідальності і звітності від приватного сектора», – підкреслив Довидас Віткаускас, керівник проекту ЄС «Право-Justice».

Масштабна конференція з реформування системи виконавчого провадження ознаменувала початок роботи Одеської Регіональної ради реформ у сфері правосуддя, перше засідання якої відбулося 24 жовтня. Проект ЄС «Право-Justice» ініціював створення Ради у співпраці з Південно-західним апеляційним господарським судом, Міністерством юстиції, профільними інституціями та експертами на місцях для посилення системної роботи в реалізації реформ у сфері правосуддя в регіонах.

Про Проект ЄС «Право-Justice»

Проект «Право-Justice» надає підтримку реформ в сфері правосуддя, серед яких перезавантаження судової влади через відбір і оцінку суддів, перебудова в системі управління судовою владою, створення служб приватних виконавців і пробації, створення електронних реєстрів і зміцнення права власності. Партнерами Проекту є Вища рада правосуддя, Міністерство юстиції, Вища кваліфікаційна комісія суддів, Верховний Суд, Нотаріальна палата і інші інституції правосуддя. Проект Європейського Союзу «Право-Justice» є продовженням проекту ЄС «Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні», реалізованого у 2014-2017 роках. За сприяння Проекту створено Раду з питань судової реформи при Адміністрації Президента, розроблена Стратегія реформування правосуддя і План дій з виконання положень Стратегії 2015-2020.

_______________________


Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна": Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua

Останні новини компаній по темі