Боротьба за таланти змушує все більше компаній в Україні звертати увагу на питання управління брендом роботодавця. Так, відповідно до «Загальногалузевого огляду заробітних плат і компенсацій – 2017», проведеного компанією EY, близько 42% учасників вважають це завдання одним зі своїх HR пріоритетів на 2018 рік (порівняно з 35% у 2016 році). Враховуючи результати дослідження EY «Стратегічні перспективи ринку праці України – 2017», така тенденція буде зберігатись, адже близько 88% респондентів очікують загострення боротьби за таланти у найближчі три роки.
Аби залучати найкращих кандидатів, треба розуміти, що їх приваблює. Дізнатися більше про вподобання професіоналів допоможуть результати щорічного дослідження компанії EY «Найкращий роботодавець», в якому взяли участь близько 1 000 фахівців з різних галузей та регіонів України.
Критерії вибору роботодавців у 2017 році У порівнянні з минулим роком основні критерії вибору роботодавця та їхня пріоритетність не змінилися – кандидати найчастіше звертають увагу на розмір заробітної плати та імідж компанії на ринку. Цікаво, що розрив між цими факторами скорочувався протягом останніх трьох років, і врешті-решт, обидва аспекти були однаково часто відзначені досвідченими кандидатами у 2017 році. Така тенденція відображає вподобання покоління міленіалів, які стають основною рушійною силою ринку праці і прагнуть працювати в компаніях з потужним брендом та розвиненою корпоративною культурою. Можливості особистісного та професійного зростання згадувались респондентами рідше (на 6% у порівнянні з 2016 роком), проте вони залишаються важливими для понад 60% кандидатів. Серед інших важливих чинників – кар’єрні перспективи та міжнародний досвід.
У 2017 році до переліку критеріїв вибору найкращих роботодавців року було додано фактор «Інноваційність», який зазначили 43% респондентів. Згідно з отриманими результатами, даний аспект є важливим для професіоналів та може бути привабливою характеристикою для покоління Y.
Найпривабливіші галузі та роботодавці Продовжуючи тенденцію попередніх трьох років, досвідчені кандидати найчастіше називали компанії IT та FMCG галузей (виробництво та продаж товарів широкого вжитку).Також часто вказували роботодавців зі сфери професійних послуг. Загалом, більше половини усіх незалежних згадувань респондентів припадає на ці три галузі (25%, 16% і 11% відповідно). Позитивну динаміку в рейтингу галузевої привабливості продемонстрували фармацевтична, медіа галузь та юриспруденція. Відносно менш популярними стали транспортні, логістичні та нафтогазові компанії. Серед найменш популярних галузей на думку досвідчених кандидатів – страхування, агрохімічна та державний сектор.
Під час опитування кандидати самостійно назвали понад 500 компаній, які вони вважають найбільш привабливими роботодавцями України. Лідерами на думку кандидатів з досвідом роботи у 2017 році стали (в алфавітному порядку): «Гугл», «Джапан Тобакко Інтернешнл», «ЕПАМ», «Майкрософт», «МакКінзі і Компанія», «Нестле», «Сіклум», «Філіп Морріс Україна», а також аудиторсько-консалтингові компанії «Великої четвірки».
Джерела інформації про роботодавців Професійні кандидати найчастіше отримують інформацію про роботодавців з інтернет-джерел. Зокрема, найпопулярнішим каналом серед усіх запропонованих виявились інтернет-ЗМІ, про що зазначили 79% респондентів. Серед інших ключових онлайн-ресурсів – соціальні мережі, що стали ще більш популярними серед досвідчених кандидатів, та корпоративні сайти компаній. Водночас, більше половини учасників дослідження (52%) отримують інформацію про роботодавців від знайомих та родичів – дане джерело респонденти зазначали частіше, ніж портали з працевлаштування. Окрім цього, досвідчені кандидати активно відвідують заходи за участю експертів з інших компаній та покладаються на власний досвід співпраці (близько 50% згадувань). Найменш популярними джерелами інформації про роботодавців є традиційні засоби масової інформації – телебачення, газети та радіо.
Причини пошуку нової роботи У рамках дослідження у 2017 році ми запитали досвідчених кандидатів про основні причини, що спонукають їх до активного пошуку нового місця роботи. Результати опитування показали, що основним чинником є негативна атмосфера в колективі (67% згадувань). Цей факт вкотре підтверджує важливість корпоративної культури для професіоналів. Подібним чином, відсутність можливостей для розвитку і кар'єрного зростання також може призвести до відтоку кадрів, оскільки ці чинники входять до п'ятірки ключових критеріїв вибору роботодавців серед кандидатів з досвідом. Іншою вагомою причиною є незадоволення безпосереднім керівником (45% згадувань). Такий результат є закономірним, адже лінійний менеджмент значно впливає на залученість співробітників та їхню задоволеність роботою у компанії. Респонденти дослідження також могли надати свій варіант відповіді - більшість таких коментарів стосувалися низького рівня оплати праці.
Складнощі, що виникають у процесі пошуку роботи Основні труднощі, що постають перед кандидатами, залишаються незмінними – недостатні комунікації з боку роботодавця (39% згадувань), обмежена кількість вакансій за фахом (35% згадувань) і некоректність інформації, розміщеної в описі вакансії (34% згадувань). За результатами дослідження у 2017 році кандидати частіше вказували серед проблемних аспектів незадовільні умови працевлаштування, недостатній рівень знань і досвіду роботи. У той же час, респонденти значно рідше (на 10%) називали конкуренцію на ринку праці серед складнощів у процесі пошуку роботи (25% згадувань).
Мобільність кандидатів Як і минулого року, більше половини опитаних кандидатів готові до переїзду з метою працевлаштування (53% - у межах України, 83% - за кордон). Водночас, частка охочих до переїзду в межах країни продовжує зменшуватись з року в рік (тенденція спостерігається протягом останніх п’яти років). Найбільш популярними містами для переїзду в Україні залишаються Львів, Одеса, Київ, Дніпро та Харків. Цікаво, що у 2017 році респонденти вказували Одесу на 5% частіше, ніж Київ. Серед бажаних напрямків для переїзду за кордон у лідерах – західні країни, серед яких найбільш популярними є США, Німеччина, Польща і Канада. Професіонали, які готові до переїзду за кордон, у першу чергу, розглядають можливості працевлаштування у таких галузях, як ІТ, сфера послуг і FMCG.
Про дослідження Дослідження «Найкращий роботодавець» проводиться компанією EY в Україні з 2005 року. Метою дослідження є аналіз привабливості роботодавців на ринку праці, визначення вподобань кандидатів при виборі місця роботи та надання рекомендацій з питань управління брендом роботодавця. Під час опитування респонденти можуть самостійно назвати до трьох роботодавців у порядку їхньої привабливості, а також обрати цікаві їм компанії серед запропонованих галузевих списків, що складаються на основі незалежних згадувань учасників минулорічних досліджень. Крім того, кандидати вказують фактори привабливості та джерела інформації про роботодавців, а також відповідають на інші запитання, що допомагають визначити загальні тенденції на ринку праці.
Практика People Advisory Services компанії EY в Україні надає консультаційні послуги з питань управління персоналом, зокрема, проводить дослідження зовнішнього іміджу роботодавців, а також внутрішні дослідження думок співробітників (рівень залученості, корпоративна культура, цінності, мотиваційні фактори тощо).
Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна":
Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua