Офіційна позиція Державного підприємства “Міжнародний аеропорт “Бориспіль” щодо одностороннього виходу авіакомпанії Ryanair із переговорного

Офіційна позиція Державного підприємства “Міжнародний аеропорт “Бориспіль” щодо одностороннього виходу авіакомпанії Ryanair із переговорного
Аеропорт “Бориспіль” є державним комерційним підприємством, польоти з якого здійснює більше ніж 50 авіакомпаній. За результатами 2016 року аеропорт отримав чистий прибуток у розмірі близько 1,5 млрд грн, перерахував до державного бюджету України дивіденди та податки у розмірі 1,5 млрд грн та перевіз 8,65 млн пасажирів. Хабова модель розвитку аеропорту затверджена Наказом Міністерства інфраструктури № 289 від 28.07.2015 року “Про затвердження Стратегічного плану розвитку державного підприємства “Міжнародний аеропорт “Бориспіль”. Критичним елементом стратегії аеропорту є впровадження системи мотивації авіаперевізників, яка буде спрямована на розвиток нових напрямків та трансферних авіаперевезень. Дана модель вже підтвердила свою економічну ефективність, внаслідок чого аеропорт щорічно збільшує кількість авіаперевізників, нарощує пасажиропотік та покращує фінансові результати. Відповідна модель розвитку аеропорту затверджена також Указом Президента України від 4 вересня 2015 року.

У своїй діяльності Директор аеропорту, який був обраний на посаду на конкурсній основі, керується українським законодавством, трудовим контрактом та Статутом підприємства. У зв’язку із зазначеним пропонуємо позицію державного підприємства щодо одностороннього виходу із переговорного процесу авіакомпанії Ryanair виключно із позиції економіки та законодавства.

На початку перемовного процесу із авіакомпанією Ryanаir зі сторони аеропорту “Бориспіль” неодноразово було висловлено низку застережень щодо неможливості задоволення в повному обсязі їхніх фінансових очікувань внаслідок специфіки українського законодавства та конфлікту моделі лоу-кост аеропорту та хабового аеропорту, яким є “Бориспіль”.

З нашого боку було висловлено низку конструктивних пропозицій та здійснено кроки назустріч авіакомпанії Ryanair для можливості заходу європейського лоукостера до центрального аеропорту країни. Принагідно зазначимо, що практика заходу Ryanair до центрального аеропорту не є традиційною для початку польотів відповідної авіакомпанії в інших країнах, що підтверджується як аналізом їхньої карти польотів, так і невдалими перемовинами напередодні із іншим київським аеропортом.

Водночас, з нашої сторони:

1) задля задоволення вимог Ryanair свідомо зменшено ставку пасажирського збору з $17 до $13 для всіх авіакомпаній, що означає для нас недоотримання щорічно 360 млн.грн. Ставка даного збору встановлюється Наказом міністерства інфраструктури. Без відповідної зміни отримання очікуваних Ryanair $7,5 за одного пасажира не могло відбутися.

2) аеропортом “Бориспіль” змінено з урахуванням очікувань Ryanair норм публічної оферти, які встановили 80% знижку від базового пасажирського збору на нових напрямках польотів; також було закріплено напрямок “новим” для авіакомпанії протягом 6 місяців задля неможливості виникнення маніпуляцій між авіаперевізниками й намаганнями ними першими “зайняти” маршрут й отримати на ньому 80% знижку (т.зв. норма про 100 км).

3) нами неодноразово висловлено позицію стосовно того, що аеропорт згоден на співінвестування в новий напрямок шляхом надання 80% знижки виключно у разі гарантії зі сторони авіакомпанії щодо нарощування пасажиропотоку на даному напрямку та збільшення географії польотів.

Саме за останнім пунктом від початку перемовного процесу зі сторони Ryanair відбувалося несприйняття аргументів аеропорту. Зокрема, ми наполягали і продовжуємо це робити, що польоти до Лондона не можуть підпадати під дію 80% знижки, оскільки за цим напрямком вже здійснюють польоти British Airlines та базовий перевізник аеропорту – МАУ. Крім того, аеропорт не зможе зафіксувати збір для пасажирів авіакомпанії Ryanair на рівні $7,5, оскільки він залежить саме від забезпечення та нарощування пасажиропотоку на даному напрямку. Така позиція виявилася неприйнятною для представників лоукостера. Ми офіційно заявляємо про гарантії пасажиропотоку зі сторони авіакомпанії у розмірі 150 000 пасажирів, що складає 1,5 % планового пасажиропотоку “Борисполя” у поточному році.



Враховуючи те, що сьогодні відбулася нарада у Прем’єр-міністра України, під час якої було детально опрацьовано хід перемовин; економічні та законодавчі обмеження можливості укладання контракту з авіакомпанією; необхідність якнайшвидшого затвердження Міністерством інфраструктури оновленої стратегії розвитку авіагалузі, яка б врахувала закріплення за “Борисполем” статусу хабового аеропорту, та необхідність розвитку інших українських аеропортів, у тому числі із залученням лоукостів, вважаємо за необхідне резюмувати події, які відбулися, та надати економіко-юридичний аналіз.



1) перемовини авіакомпанії Ryanair та аеропорту “Бориспіль” з фінансових питань були приречені з моменту фіксації ставки у розмірі $7,5, яка відображена у Меморандумі між Міністерством інфраструктури та керівництвом авіакомпанії. Дана ставка з господарюючим суб’єктом – аеропортом “Бориспіль” – не була погоджена на предмет економічної доцільності, обґрунтованості та недискримінації інших контрагентів аеропорту;

2) процес укладання типового контракту на обслуговування авіакомпанії в аеропорту “Бориспіль” із суто економічного процесу перетворився на поле для політичних дивідендів окремих осіб;

3) ми офіційно стверджуємо, що умови стимулюючої програми аеропорту “Бориспіль” є відкритими, публічними, транспарентними та такими, що ними можуть скористатися усі авіакомпанії, які зацікавлені у польотах із “Борисполя”. Згідно із умовами надання знижок аеропорт повинен отримати від авіакомпаній гарантію розширення географії польотів (нові рейси) та нарощування пасажиропотоку на відповідних напрямках протягом пільгового періоду.

Зі свого боку аеропорт “Бориспіль” готовий до будь-якого аудиту перемовного процесу із авіакомпанією Ryanair на предмет економічної доцільності, виваженості позиції керівництва аеропорту, юридичної коректності та недискримінації інших контрагентів аеропорту з позиції законодавства про захист економічної конкуренції. Крім того, керівник аеропорту публічно заявляє про готовність нести відповідальність за усі рішення, прийняті в ході перемовного процесу з авіакомпанією, та закликає перевести подальші перемовини в площину економіки, а не політики.


Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна": Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua

Останні новини компаній по темі