ВОЗ в В пошуках нової роботи: що приховують вакансії?

ВОЗ в В пошуках нової роботи: що приховують вакансії?

Роботодавці скаржаться на кадровий голод, коли доводиться по півроку закривати одну вакансію, а фармацевти бідкаються, що не можуть знайти нормальну роботу. Можливо, така ситуація на фармринку пояснюється невмінням чи небажанням почути один одного?

Пріоритети здобувача: дві сторони однієї медалі

«Останній тренд пріоритетів при зміні роботи для сучасних аптечних фармацевтів, який довелося спостерігати мені – це розташування аптеки, – розповідає Уляна Москаль, дивізійний HR-менеджер мережі аптек «Подорожник» (Львів). – Воно й зрозуміло: зарплатня в аптечних провізорів та фармацевтів всюди приблизно однакова, а отримувати ті самі гроші краще неподалік від дому. Особливо з огляду на епідемією COVID-19, коли бажано уникати громадського транспорту. Далі в порядку пріоритетності графік роботи і лише потім – рівень заробітної плати. І от тут починається найцікавіше: на яку ж зарплатню варто йти? Молоді фахівці часто читають оголошення про вакансію буквально – оклад плюс відсоток від продажів. І добре, якщо на співбесіді кандидату пояснять складові його заробітної плати. Представнику компанії варто чесно розказати про всі бонуси та показники, які буде отримувати фармацевт в реальності. Бо ж кожний показник дорівнює певній сумі, а вже з тих сум складається зарплатня: не дотягнув – отримав менше. Розплатою за приховування цих деталей може бути втрата іміджу, бо сьогодні розповісти про недобросовісних роботодавців, що страждають пристрастю до гри в мовчанку, можна і в соцмережах, і на форумах, і в чатах.

Щодо графіку роботи, то існує чимало фармацевтів, зокрема, жінок, які через малих дітей або інші сімейні обставини, часто обирають нічне чергування в цілодобових аптеках, адже зарплатня там суттєво вища, а режим роботи дозволяє суміщати її з материнством. Тому про це сміливо заявляють у вакансіях, свідомо замовчуючи подробиці робочого режиму. У підсумку мало хто довго витримує такий графік – максимум рік-два. Якщо когось з «нічних» за необхідності на кілька місяців переводять на графік «два через два», то ніхто вже на добову роботу не повертається. Більшість фармацевтів, переважно з невеличких міст, де з вакансіями в аптеках взагалі дуже скрутно, погоджуються на добову роботу саме з надією перейти на більш «екологічний» графік за умови появи першої ж такої вакансії. Зазвичай ця домовленість має укладатися саме при прийомі на роботу. Як і в тому випадку, коли спочатку фармацевт погоджується на не дуже зручну локацію, сподіваючись бути переведеним в найближчій перспективі в аптеку біля дому.

Ще одне важливе для пошукача питання – офіційність працевлаштування. Зазвичай цей пункт афішується в оголошеннях про вакансію у першу чергу. Але мало хто бере до уваги, що існує випробувальний термін, який триває 1-3 місяці, і на цей період часто людей не оформлюють з трудовою книжкою, особливо у ФОПах. Іноді така історія може розтягнутися на рік і на два, якщо співробітник не сильно вникає в ці тонкощі. А не оформлений офіційно – не маєш трудового стажу та прав, приміром, на оплачуваний лікарняний та відпустку!

Іноді на роботних сайтах певна мережа час від часу розміщує чимало вакансій, в тому числі і для фармацевтів – від першостольника до завідувача аптекою, мовляв, компанія бурхливо розвивається. Але перш ніж «хапати за хвіст» таку удачу, перевірте, чи не є це результатом плинності кадрів, завуальованим під бурхливий розвиток. У цьому знову ж таки допоможуть соцмережі та форуми. Найпростіший тест – якщо в оголошенні роботодавець пише про 150 аптек, а на його сайті ви бачите лише 25 і більше жодної інформації про нові відкриття, то це вже привід замислитися.

Коли ж ви з багатьох вакансій обрали ту, що може стати для вас новим місцем роботи, і справа вже дійшла до співбесіди, то доцільно в першу чергу ставити такі питання:

  1. 1. Чи існують якісь стягнення, в яких розмірах і за що саме?
  2. 2. Що конкретно входить в оклад? Не зайвим будуть навіть блокнотик чи калькулятор, де разом з ейчаром, орієнтуючись на в якусь конкретну аптеку ви порахуєте свою майбутню зарплату.
  3. 3. Як будуть оформлені ваші трудові стосунки з роботодавцем?

Очікування роботодавця та реальність ринкових відносин

«Нема кому працювати? А може нема кому працювати саме у вашій компанії? – розмірковує над проблемою Роман Мазур, HR спеціаліст у фармацевтичній сфері. – Трапляється, що роботодавець, свідомо чи несвідомо, припускається ряду помилок. Однією з основних є неконкурентна заробітна плата. Є ринок праці, є ринковий рівень оплати, і якщо в середньому в місті фармацевт в аптеці отримує 6-7 тисяч, а ви шукаєте на 4, то не чекайте черги з кандидатів. Так само і кандидат, знаючи середню ринкову зарплатню, шукатиме в першу чергу її, а вже потім – інші варіанти. Часто на таке звинувачення бізнес відповідає: «Ми платимо скільки можемо, де взяти більше грошей?». Але близько 80% локального українського бізнесу страждає від економічно неправильно побудованих бізнес-процесів, масового задвоєння функцій, відсутності зрозумілих критеріїв оцінки ефективності працівника та фокусу на ефективності. А ще – від оплати неефективного маркетингу і низького рівня сервісу. Тому ресурси для ринкових ставок часто там же – в «глибинах» самого бізнесу, але установка «ні в якому разі не зачіпати те, що хоч якось працює, а знайти ресурси на стороні» не дозволяє багатьом бізнесам платити ринкову зарплатню». Для справедливості варто відзначити, що рівень зарплат для окремого кандидата визначається ринком, а не його побажаннями чи очікуваннями».Кілька серйозних помилок, яких припускаються практично в усіх сферах фармдіяльності, мають насторожити здобувача ще на стадії розгляду вакансій. 

  • Розмитий функціонал. Хоча в аптечному бізнесі, як і у фармкомпаніях, дуже складно «навішати» додаткову роботу на фармацевта та провізора, та буває що й обумовлені на співбесіді обов’язки поступово обростають вимогами додаткових скілів або просто додатковим навантаженням. Адже одна справа працювати за графіком 2/2, а інша – 2\1. Мати одну нічну зміну в місяць або 2 – в тиждень. Дуже важливо на співбесіді з’ясувати, наскільки чітко роботодавець може пояснити загальні, неспецифічні умови та робоче навантаження. Для пошуковця тут діє єдиний практичний критерій: якщо представник роботодавця чітко і зрозуміло розподіляє навантаження, функції і основні робочі завдання, то це явний плюс. Адже чим більше неконкретних фраз та формулювань «потім розберемось», тим більше ймовірность, що щось обов’язково піде не так.
  • Безглузді вимоги. Маються на увазі ті, які обмежують вік претендента, відсутність фото в резюме, згадки про знак зодіаку або супровідні листи з 10 пунктів про мотивацію працювати саме в їх компанії. Також сюди варто віднести неоплачувані стажування по 3-4-5 днів, або оцінка кандидата за типом «горять очі». Кожна вакансія має ряд критичних вимог, наприклад для фармацевта це база знань, фармопіка, вміння працювати з потребою та основним програмним забезпеченням. Тому «правильний» знак зодіаку ніяк не допоможе кандидату працювати з потребою, якщо кандидат про таке поняття чує вперше. По суті це «людська» помилка керівника, а не всього бізнесу, але таке трапляється. В цьому пункті важливо відрізняти персональні необгрунтовані вимоги від цінностей компанії. Цінності – це важливо, адже вони є частиною культури колективу, і навіть класному фармацевту буде емоційно дискомфортно працювати в середовищі, яке влаштовано за неприйнятними для нього правилами.
  • Непрозорість стосунків на старті. Коли роботодавець відмовляється в телефонній розмові озвучити основні умови працевлаштування, зарплатню чи інші загальні умови, які він точно має знати на момент відкриття вакансії. Якщо роботодавець шукає фармацевта в працюючу нічну аптеку, то вже на момент публікації вакансії на сайті він приблизно розуміє скільки там буде нічних змін на місяць, і відмова надати таку інформацію абсолютно незрозуміла і має викликати настороженість. Сюди ж обіцянки про оформлення тільки після випробувального терміну незрозуміло в якому форматі. Те саме стосується і зарплатні. Зрозуміло, що бізнес зацікавлений найняти працівника на мінімально можливу суму, при цьому у нього точно є «вилка», в рамках якої він буде визначатись. То ж якщо ви поговорили з потенційним роботодавцем телефоном, потім зустрілися на співбесіді і майже дійшли згоди, то переш ніж йти дивитись на своє нове робоче місце, поцікавтеся, скільки вам будуть там платити. Не отримавши конкретної відповіді, не варто погоджуватися на пропозицію з обіцянкою «Ми вас не образимо»

Кожен кандидат шукає саме «свою» роботу. Для когось важливо мати спливаючий графік, а для іншого – 5-денний робочий тиждень, комусь потрібна виключно «біла» зарплатня, бо вона офіційна, а хтось віддає перевагу «чорній», тому що вона вища. Немає критичних умов, побачивши які, одразу потрібно відмовляти роботодавцеві, треба спочатку визначитись самостійно – які дві-три умови найбільш важливі саме для вас і тоді вже «міряти» вакансії на себе.

Зарплати: кому і скільки готові платити

За статистикою аналітичного порталу Прозора Робота https://thepoint.rabota.ua/rynok-pratsi-u-sferi-medytsyny/більшість роботодавців у сфері медицини, фармацевтики та охорони здоров’я восени пропонували заробітну плату в межах 11 000-15 000 грн. При цьому переважна більшість кандидатів погодилася би працювати за 9 000- 12 000 грн. Таким чином, середня зарплатня за вакансіями склала 13000 грн., а за резюме – 12000 грн. Про те, що з роботою для медиків та фармацевтів сутужно, свідчить кількість активних кандидатів (7 877), яка суттєво перевищує кількість пропозицій (2 731). У чому ж підступ? Чи не відбувається це тому, що роботодавці щось замовчують, а здобувачи вже не хочуть вірити ілюзіям?

Робота для фармацевта

Робота для фармацевта

У тренді найбільш затребуваних опинилися медичний представник (542 вакансії на позицію), менеджер з роботи з ключовими клієнтами/аптечними мережами та провізор. А от платити найбільші гроші готові продакт-менеджерам та регіональним менеджерам у Pharma – медіана вакансій заявлена як 40 000 грн.та відповідно 37 000 грн. Але знову ж таки тут варто розібратися!

_____________________________________




Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна": Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua

Останні новини компаній по темі