14 лютого 2022 року Національний банк розпочав Всеукраїнську інформаційну кампанію з платіжної безпеки #ШахрайГудбай. Вона стане продовженням першої подібної кампанії, яка успішно пройшла у 2020 році. Її мета – поліпшити обізнаність громадян про кібергігієну та сприяти формуванню культури безпечної поведінки у віртуальному просторі, а також нагадати про основні правила безпеки безготівкових розрахунків.
Тема кібербезпеки та платіжного шахрайства залишається актуальною в усьому світі і Україна не виняток. Зокрема, Національний банк констатує зростання активності шахраїв у минулому році.
«Якщо говорити про рівень збитків від незаконних дій з платіжними картками в загальному обсязі всіх таких операцій, то він залишився відносно низьким.
У минулому році на один мільйон гривень видаткових операцій із використанням платіжних карток на незаконні дії чи сумнівні операції припадало 65 гривень. Це не багато, але більше, ніж у 2020 році: тоді було 48 гривень, – сказав заступник Голови Національного банку Олексій Шабан. – Саме тому ми вважаємо, що потрібно нагадати громадянам про правила безпечних онлайн-платежів і поведінки у віртуальному просторі. Адже головна зброя проти шахраїв сьогодні – це обізнаність».
Найпопулярнішим методом шахрайства з платіжними картками в Україні, як і у світі, традиційно залишається соціальна інженерія, завдяки застосуванню якої люди самі переказують гроші аферистам або розкривають їм дані своїх карток.
Так, на один мільйон гривень видаткових операцій з використанням платіжних карток обсяг збитків від шахрайських дій в торговельній мережі зменшився з 61 гривні (у 2020 році) до 40 гривень (у 2021 році), у банкоматах – із 33 гривень (у 2020 році) до 29 гривень (у 2021 році).
Також за минулий рік майже на 45% зменшилася середня сума шахрайської операції в торговельній мережі – із 1984 гривень (у 2020 році) до 1086 гривень (у 2021 році). У середньому на одну незаконну операцію у 2021 році припадало близько 1600 гривень, що на 16% менше, ніж у 2020 році (1900 гривень).
«Водночас ми спостерігаємо, що на один мільйон гривень видаткових операцій з платіжними картками, здійснених у мережі Інтернет, обсяг збитків збільшився з 61 гривні (у 2020 році) до 114 гривень (у 2021 році), – наголосив директор Департаменту платіжних систем та інноваційного розвитку Національного банку Андрій Поддєрьогін. – Якщо порівнювати Україну та Європу, то в нас показник відносних збитків від загального обсягу операцій з платіжними картками залишається значно меншим. В Україні це 65 гривень збитків на один мільйон гривень, а у країнах ЄС, за даними Європейського центрального банку, цей показник у кілька разів вищий і сягав 360 євро збитків на один мільйон євро у 2019 році. Фактично шахрайство через мережу Інтернет є світовим трендом. І у більшості випадків люди стають жертвами шахраїв через недотримання основних правил платіжної безпеки».
У 2021 році українці частіше обирали безготівкові платежі та покупки онлайн, що зумовлювалося як продовженням карантинних обмежень, так і змінами у звичках користувачів платіжних карток. Це стимулювало шахраїв, які не полишали спроб ошукати громадян, зокрема і у віртуальному просторі.
«Забезпечення високого рівня кібербезпеки у фінансовому секторі є однією з основних цілей Національного банку. Ми комплексно підходимо до вирішення цього завдання, нормативно врегульовуючи ключові аспекти щодо кіберзахисту, збільшуючи потенціал Центру кіберзахисту Національного банку, підвищуючи компетенцію працівників підрозділів кіберзахисту банків України, – пояснив заступник керівника Центру кіберзахисту НБУ Роман Проскуровський. – Водночас для нас також дуже важлива тема підвищення кіберобізнаності та безпечної поведінки громадян – клієнтів фінансових установ у віртуальному просторі. Зокрема, надійний захист паролів до акаунтів. Особливо прив’язаних до фінансового номеру телефону, адже це основний засіб взаємодії фінустанов та їхніх клієнтів. Фактично він є ідентифікатором клієнта, що дає можливість громадянину здійснити доступ до управління своїми коштами. Тому важливо дотримуватися відповідних правил безпечного використання фінансового номера телефону».
Так, важливим напрямом кампанії стане роз’яснення простих правил, яких варто дотримуватися під час взаємодії з кіберпростором, зокрема у фінансових питаннях. Бажано мати окремий телефонний номер для взаємодії з фінансовою установою, зареєструвати його та «прив’язати» до своїх паспортних даних, уважно стежити за тим, де розміщується інформація про фінансовий номер, контролювати свій мобільний телефон і не залишати його без нагляду.
«За 2021 рік кіберполіції вдалося задокументувати злочинну діяльність та скерувати до суду більше 2000 кримінальних проваджень, що стосуються саме інтернет-шахрайства, до їх вчинення були причетні 422 зловмисники. Також у роботі на сьогодні перебуває ще понад 6600 проваджень. До речі, саме шахрайські дії в мережі Інтернет становлять майже 70% від усіх звернень, які надходять до кіберполіції. Найрозповсюдженішими у 2021 році шахрайськими схемами були: продаж неіснуючих товарів, псевдовиграші, телефонні шахрайства, фішингові ресурси для привласнення грошей або збору персональних даних, заволодіння грошима під приводом надприбутків та прохання знайомих про допомогу в соціальних мережах. У цілому за минулий рік, за зафіксованими Національною поліцією випадками, кіберзлочинці ошукали громадян більше ніж на 193 мільйони гривень», – зазначив керівник відділу протидії злочинам у сфері комп’ютерних систем Департаменту кіберполіції Євгеній Дороганов.
Київстар підтримує Всеукраїнську інформаційну кампанію #ШахрайГудбай. У межах кампанії оператор сприятиме поширенню інформації про загрози у кіберпросторі, про основні правила дотримання кібергігієни та поділиться своїм експертним досвідом у сфері безпеки.
«Користувачі мобільного телефону сьогодні стикаються з великою кількістю ризиків та загроз. Шахрайство з використанням SIM карток, фішингових сайтів та злочинні дії у форматі дзвінків та СМС від імені різних установ наразі лишаються основними способами крадіжки персональних даних, відкриття доступу до банківських платіжних карток та рахунків користувачів, акаунтів, паролів, тощо. Інформація, яку абоненти зберігають в телефоні нині являє собою набагато більшу цінність ніж сам гаджет, тому вкрай важливо вміти захистити свої дані. Відтак дотримання елементарних правил кібергігієни – найкращий спосіб боротьби з шахрайством в мережі», — коментує Юрій Прокопенко, директор з кібербезпеки Київстар.
Інформаційна кампанія триватиме впродовж наступних трьох місяців у всіх регіонах України. У межах кампанії Національний банк разом із партнерами інформуватимуть громадян про те, як вберегтися від платіжного шахрайства, зокрема через оновлену тематичну вебсторінку #ШахрайГудбай із детальною інформацією про кампанію та правила поведінки у віртуальному просторі.
_______________________
Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна":
Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua