Провайдер е-документообігу EDIN у 2019 році увійшов до робочої групи з розробки та впровадження рішення електронної ТТН при Міністерстві Інфраструктури України. Наразі український бізнес не до кінця має уявлення наскільки обов'язковим буде впровадження еТТН та як буде організовано процес переходу на електронний формат. Згідно з затвердженим наказом Міністерства Інфраструктури України від 03.06.2019 року про “Зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні” ТТН може бути в оцифрованій формі. Генеральний директор Директората цифрової інфраструктури Міністерства Інфраструктури України, Фарид Сафаров у своєму інтерв`ю для delo.ua розповів про необхідність та етапи діджиталізації процесу поставок.
“Товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, і є одним з документів, який може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, може бути складений в паперовій та/або електронній формі та повинен містити обов'язкові реквізити. На паперові товарно-транспортні накладні на місяць витрачається, за різними підрахунками, від 40 до 200 млн аркушів А4 на місяць. Для бізнесу це означає витрати в 500 млн грн на рік (включаючи витрати на папір і пересилку документів). З одного боку, це затратно, а з іншого - абсолютно не екологічно.
Друга проблема, з якою стикаються перевізники і експедиторські служби при використанні паперових ТТН 一 затримки в оплатах за свої послуги. Згідно правил оформлення документів на перевезення вантажів, фінальний пакет товарно-транспортних накладних повинен бути підписаний відповідальними особами вантажовідправника, перевізника (або експедиторської служби), вантажоодержувача і переданий замовнику (часто це вантажовідправник). До того ж, під час проведення документальних перевірок, податкова служба запрошує наявність ТТН, як обов'язкового документа, що підтверджує факт надання послуги з перевезення товарів.
У разі відсутності на підприємстві оригіналів ТТН, фіскали ставлять під сумнів правильність відображення в бухгалтерському обліку витрат підприємства, що тягне за собою штрафні санкції. Відповідно, замовники не оплачують послуги з перевезення, поки не отримають назад оригінали документів. Термін доставки підписаних документів залежить від оперативності роботи поштових служб. Поширені випадки втрати ТТН, що призводить до повторного пересилання документів і тривалих затримок платежів.” - розповідає Фарид Сафаров.
В розрізі проблематики, з якою стикається держава при роботі компаній з ТТН, в першу чергу, це спроби приховати порушення правил перевезення вантажів, пояснює Фарид Сафаров: “Основна проблема полягала в тому, що часто, ТТН на одну поставку формувалися в двох комплектах, щоб приховати порушення правил перевезення вантажів.
Відбувалося це таким чином: отримуючи вантаж, перевізник підписує ТТН і підтверджує, що прийняв вантаж по фактичному обсягу, наприклад 45 тонн. Але згідно з технічними характеристиками його транспортного засобу та законодавчо допустимим нормам, максимальний тоннаж вантажу, що перевозиться не повинен перевищувати, наприклад, 20 тонн.
Тому, перевізник везе з собою два комплекти документів: фіктивний на 20 тонн, на випадок перевірки інспектором Укртрансбезпеки, і дійсний на 45 тонн, для коректності взаєморозрахунків за послуги перевезення. При отриманні вантажу, вантажоодержувач підписує документи на 45 тонн, а фіктивний комплект знищується.”
Після створення робочої групи при Міністерстві Інфраструктури України з ряду провайдерів електронного документообігу, розпочалося планування розробки та масштабування рішення: “7 компаній приєдналися до пілота, "АТС", "Смарттендер", “Документ онлайн” повноцінно запустили для своїх клієнтів е-ТТН, допрацювавши інтеграцію своїх систем ЕДО з центральною базовою компонентою е-ТТН.
Завдяки їм, в період з 19 по 27 грудня 2019 року, бізнес вперше скористався сервісом е-ТТН і перевірив повний цикл використання е-ТТН, включаючи перевірку інспектором Укртрансбезпеки.
Друга стадія 一 наказ Мінінфраструктури про порядок підключення і роботи системи е-ТТН. Це необхідно для регламентування взаємодії систем документообігу, які підключаються до державної системи.
Третя стадія 一 робота з підакцизними групами товарів. У нас в планах йдуть алкогольні напої, етилові спирти, хлібобулочні та молочні вироби, деревина і так далі. З Дмитром Дубілетом ми обговорювали можливість суміщення проекту е-ТТН з е-Акциз для контролю за переміщенням акцизних груп товарів, особливо медикаментів, з метою боротьби з контрафактом.
Ми запустили проект в форматі пілота, оскільки необхідно оцінити і перевірити різні способи технічної взаємодії між державою і бізнесом при використанні системи. Другий момент 一 підакцизні групи товарів. Існують спеціальні
групи товарів, які регулюються і регламентуються Міністерством інфраструктури. Форми електронних накладних для цих товарів ми ще будемо узгоджувати з іншими органами влади, щоб не втратити критично важливі дані, завдяки яким проводиться аналіз і контроль ринку підакцизних товарів, бюджетна політика і так далі. Процес складний, але ми дійсно багато працюємо над тим, щоб врахувати всі нюанси і налагодити безперебійну роботу системи” - ділиться Фарид Сафаров.
Також Генеральний директор Директората цифрової інфраструктури Міністерства Інфраструктури України розповів як саме відбувався відбір EDI-провайдерів до робочої групи: “Спочатку ми склали список основних українських IT компаній, що надають послуги електронного документообігу (провайдери документообігу). Потім спільно з "Інститутом аналітики та адвокації" ми почали діалог з метою обговорити бачення держави і деталей пілотного проекту. Основа для впровадження новацій у нас вже була - ще в кінці липня Мінінфраструктури внесло зміни до свого наказу, дозволивши використання електронних товарно-транспортних накладних.
Провайдери охоче підтримали ініціативу Міністерства і протягом декількох місяців детально і скрупульозно опрацьовували з нами майбутній пілот.
Принцип участі в пілотному проекті з впровадження е-ТТН був абсолютно добровільним - до нас приєдналися ті провайдери, які відгукнулися на офіційне запрошення на сайті Мінінфраструктури. Саме їх перелік і вказано в розпорядженні Кабінету міністрів України.”
Фарид Сафаров окремо зазначив, які саме цілі стоять у найближчий період та що планується реалізувати: “Наша основна мета - протестувати працездатність е-ТТН, провести якомога більше "живих" пілотних вантажоперевезень для різних груп товарів по всій території України і налагодити систему в разі виникнення помилок. За результатами успішності пілота, який дозволяє використання або електронних, або паперових ТТН, ми зробимо е-ТТН єдиним і обов'язковим документом для здійснення процесів вантажоперевезення. Так що час проведення пілота - це перехідний період, щоб бізнес встиг підготуватися до повністю цифрових процесів.”
Наразі провайдер е-документообігу EDIN вже розробив рішення е-ТТН та реалізував низку функціоналу:
● Інтеграція з ЦБД (Централізована База Даних) Міністерства Інфраструктури, обмін з іншими провайдерами;
● Підписання еТТН з боку всіх учасників процесу: Токен, MobileID, Хмарне підписання. Підтвердження водієм, приймальником;
● Внутрішні та зовнішні перевезення, створення ТТН від імені відправника, копіювання еТТН;
● Обмін еТТН та супровідними документами з відстеженням статусу еТТН, друкована форма еТТН;
● Інтеграція з обліковими системами за допомогою АPI, інтеграція з EDI та ЮЗД, аналітика перевезень;
● Керування водіями, особистий кабінет водія, створення водія для перевізника. Створення адрес завантаження, вивантаження;
● Заявка на транспортування, акт виконаних робіт, реєстр ТТН, акт зміни реквізитів, видаткова накладна;
● Акт розбіжностей, Відомості про вантаж, Пломбування, Акт перевантаження, акт прийому/передачі;
● Створення та запрошення перевізників та покупців до співпраці у сервісі. Самостійна реєстрація.
Рішення еТТН гарантує цілісну взаємодію: від замовлення до податкової накладної, інтеграцію з EDI, повний ланцюг поставки в електронному вигляді. Водій, вантажовідправник, вантажоодержувач - всі вони мають змогу за наявності інтернету отримати технічну підтримку 24/7 з будь-яких питань. Для уникнення довготривалого впровадження в роботу, проста інтеграція з обліковою системою дозволяє працювати у звичному інтерфейсі та оптимізує роботу з документами.
-----------------
Для пошуку виробників і дистриб'юторів, експортерів і імпортерів товарів і послуг в Україні і за кордоном - скористайтеся базою даних компаній "КОМПАСС Україна":
Безкоштовна версія www.demo.kompass.ua