Роботодавці скаржаться на кадровий голод, коли доводиться по півроку закривати одну вакансію, а фармацевти бідкаються, що не можуть знайти нормальну роботу. Можливо, така ситуація на фармринку пояснюється невмінням чи небажанням почути один одного?
«Останній тренд пріоритетів при зміні роботи для сучасних аптечних фармацевтів, який довелося спостерігати мені – це розташування аптеки, – розповідає Уляна Москаль, дивізійний HR-менеджер мережі аптек «Подорожник» (Львів). – Воно й зрозуміло: зарплатня в аптечних провізорів та фармацевтів всюди приблизно однакова, а отримувати ті самі гроші краще неподалік від дому. Особливо з огляду на епідемією COVID-19, коли бажано уникати громадського транспорту. Далі в порядку пріоритетності графік роботи і лише потім – рівень заробітної плати. І от тут починається найцікавіше: на яку ж зарплатню варто йти? Молоді фахівці часто читають оголошення про вакансію буквально – оклад плюс відсоток від продажів. І добре, якщо на співбесіді кандидату пояснять складові його заробітної плати. Представнику компанії варто чесно розказати про всі бонуси та показники, які буде отримувати фармацевт в реальності. Бо ж кожний показник дорівнює певній сумі, а вже з тих сум складається зарплатня: не дотягнув – отримав менше. Розплатою за приховування цих деталей може бути втрата іміджу, бо сьогодні розповісти про недобросовісних роботодавців, що страждають пристрастю до гри в мовчанку, можна і в соцмережах, і на форумах, і в чатах.
Щодо графіку роботи, то існує чимало фармацевтів, зокрема, жінок, які через малих дітей або інші сімейні обставини, часто обирають нічне чергування в цілодобових аптеках, адже зарплатня там суттєво вища, а режим роботи дозволяє суміщати її з материнством. Тому про це сміливо заявляють у вакансіях, свідомо замовчуючи подробиці робочого режиму. У підсумку мало хто довго витримує такий графік – максимум рік-два. Якщо когось з «нічних» за необхідності на кілька місяців переводять на графік «два через два», то ніхто вже на добову роботу не повертається. Більшість фармацевтів, переважно з невеличких міст, де з вакансіями в аптеках взагалі дуже скрутно, погоджуються на добову роботу саме з надією перейти на більш «екологічний» графік за умови появи першої ж такої вакансії. Зазвичай ця домовленість має укладатися саме при прийомі на роботу. Як і в тому випадку, коли спочатку фармацевт погоджується на не дуже зручну локацію, сподіваючись бути переведеним в найближчій перспективі в аптеку біля дому.
Ще одне важливе для пошукача питання – офіційність працевлаштування. Зазвичай цей пункт афішується в оголошеннях про вакансію у першу чергу. Але мало хто бере до уваги, що існує випробувальний термін, який триває 1-3 місяці, і на цей період часто людей не оформлюють з трудовою книжкою, особливо у ФОПах. Іноді така історія може розтягнутися на рік і на два, якщо співробітник не сильно вникає в ці тонкощі. А не оформлений офіційно – не маєш трудового стажу та прав, приміром, на оплачуваний лікарняний та відпустку!
Іноді на роботних сайтах певна мережа час від часу розміщує чимало вакансій, в тому числі і для фармацевтів – від першостольника до завідувача аптекою, мовляв, компанія бурхливо розвивається. Але перш ніж «хапати за хвіст» таку удачу, перевірте, чи не є це результатом плинності кадрів, завуальованим під бурхливий розвиток. У цьому знову ж таки допоможуть соцмережі та форуми. Найпростіший тест – якщо в оголошенні роботодавець пише про 150 аптек, а на його сайті ви бачите лише 25 і більше жодної інформації про нові відкриття, то це вже привід замислитися.
Коли ж ви з багатьох вакансій обрали ту, що може стати для вас новим місцем роботи, і справа вже дійшла до співбесіди, то доцільно в першу чергу ставити такі питання:
«Нема кому працювати? А може нема кому працювати саме у вашій компанії? – розмірковує над проблемою Роман Мазур, HR спеціаліст у фармацевтичній сфері. – Трапляється, що роботодавець, свідомо чи несвідомо, припускається ряду помилок. Однією з основних є неконкурентна заробітна плата. Є ринок праці, є ринковий рівень оплати, і якщо в середньому в місті фармацевт в аптеці отримує 6-7 тисяч, а ви шукаєте на 4, то не чекайте черги з кандидатів. Так само і кандидат, знаючи середню ринкову зарплатню, шукатиме в першу чергу її, а вже потім – інші варіанти. Часто на таке звинувачення бізнес відповідає: «Ми платимо скільки можемо, де взяти більше грошей?». Але близько 80% локального українського бізнесу страждає від економічно неправильно побудованих бізнес-процесів, масового задвоєння функцій, відсутності зрозумілих критеріїв оцінки ефективності працівника та фокусу на ефективності. А ще – від оплати неефективного маркетингу і низького рівня сервісу. Тому ресурси для ринкових ставок часто там же – в «глибинах» самого бізнесу, але установка «ні в якому разі не зачіпати те, що хоч якось працює, а знайти ресурси на стороні» не дозволяє багатьом бізнесам платити ринкову зарплатню». Для справедливості варто відзначити, що рівень зарплат для окремого кандидата визначається ринком, а не його побажаннями чи очікуваннями».Кілька серйозних помилок, яких припускаються практично в усіх сферах фармдіяльності, мають насторожити здобувача ще на стадії розгляду вакансій.
Кожен кандидат шукає саме «свою» роботу. Для когось важливо мати спливаючий графік, а для іншого – 5-денний робочий тиждень, комусь потрібна виключно «біла» зарплатня, бо вона офіційна, а хтось віддає перевагу «чорній», тому що вона вища. Немає критичних умов, побачивши які, одразу потрібно відмовляти роботодавцеві, треба спочатку визначитись самостійно – які дві-три умови найбільш важливі саме для вас і тоді вже «міряти» вакансії на себе.
За статистикою аналітичного порталу Прозора Робота https://thepoint.rabota.ua/rynok-pratsi-u-sferi-medytsyny/більшість роботодавців у сфері медицини, фармацевтики та охорони здоров’я восени пропонували заробітну плату в межах 11 000-15 000 грн. При цьому переважна більшість кандидатів погодилася би працювати за 9 000- 12 000 грн. Таким чином, середня зарплатня за вакансіями склала 13000 грн., а за резюме – 12000 грн. Про те, що з роботою для медиків та фармацевтів сутужно, свідчить кількість активних кандидатів (7 877), яка суттєво перевищує кількість пропозицій (2 731). У чому ж підступ? Чи не відбувається це тому, що роботодавці щось замовчують, а здобувачи вже не хочуть вірити ілюзіям?
У тренді найбільш затребуваних опинилися медичний представник (542 вакансії на позицію), менеджер з роботи з ключовими клієнтами/аптечними мережами та провізор. А от платити найбільші гроші готові продакт-менеджерам та регіональним менеджерам у Pharma – медіана вакансій заявлена як 40 000 грн.та відповідно 37 000 грн. Але знову ж таки тут варто розібратися!
_____________________________________